De NieuweMakers

+31623541394

Amsterdam | Nederland

©2018 by De NieuweMakers

 
  • Judith Hoekstra

Wordt 'informeel leren' het leren van de toekomst?

Bijgewerkt: 9 nov 2018

Waarom is informeel leren juist nu zo belangrijk voor leerlingen, studenten èn werkenden? Lees hoe de volgende generatie ondernemers zichzelf ontwikkelen tot experts.


Leren buiten de lijntjes

Informeel leren gaat niet over vaste curricula en toetsing.

Het gaat alles over Future Essentails for tomorrow: skills en mindsets die vaak niet terug te vinden zijn in huidige curricula binnen het onderwijs of persoonlijke ontwikkelplannen van werknemers. Leren gaat hier juist niet om een lineair proces en de uitkomst staat vooraf niet vast. En de impact van deze manier van leren zou weleens groter kunnen zijn.


Lef om je eigen weg te kiezen

Neem bijvoorbeeld deze jonge ondernemer, Anais Salson. Couch-surfend reist zij de wereld over en blogt over onderwijs en leren. Ze interviewt hiervoor inspirerende leiders over hoe je het beste 21st century skills kunt leren. Ze was ook in Nederland en interviewde bijvoorbeeld Corinne Vigreux, oprichtster van Codam op het Marineterrein Amsterdam. Een nieuwe programmeerschool zonder docenten.


Purpose-driven rebels

Een ander mooi voorbeeld zijn de Corporate Rebels. Jonge gasten die op wereldreis gingen om de meest inspirerende organisaties te bezoeken van hun Bucket List. Ze delen alles wat ze leren. Een enorme bron van inzichten. Zelf zijn ze nu van start-up naar scale-up en zoeken ze nieuwe purpose-driven rebels voor hun team.

Wat kunnen we van ze leren?

Leren is geen lineair proces. Het vraagt actie en een inspanning van de lerende. Geeft vooraf geen houvast (behalve dan een bucketlist of een overnachtingsplaats ;-). Gaandeweg het proces zie je pas waar het naartoe gaat. Waar de kansen liggen en waar jouw kwaliteiten matchen.


Informeel leren vs. formeel onderwijs

Nieuwsgierigheid, kritisch denken, denken over denken, ondernemerschap, lef en wendbaarheid. Ik pleit ervoor dat er meer ruimte komt voor deze skills en mindsets. De uitdaging en acceptatie ligt erin dat ze lastig zijn vast te leggen in generieke toetsing of in beleidsplannen. En dat ze wel van enorme toegevoegde waarde zijn voor alle lerende en werkende wereldburgers.


Ruimte voor leren, een kans voor de toekomst

We zouden meer ruimte kunnen geven aan leerlingen, studenten en werkenden om zelf te leren, in plaats van de weg volledig uit te stippelen of het gras en andere obstakels voor hun voeten weg te maaien. Op die manier leren we ze zelf aan het roer te staan van hun leerproces. Belangrijk nu werk veel wendbaarheid en flexibiliteit vraagt van ons allemaal. En in de toekomst van werk alleen nog maar meer.


Zij inspireren

Ik bewonder deze jonge mensen voor wie ze durven te zijn en hun moed om stappen te zetten richting het onbekende. Kennis en inspiratie te zoeken bij experts. Hun ondernemendheid. Zij zoeken hun eigen weg in onze snel veranderende wereld. En last but not least: hun moed. Er ligt namelijk geen diploma voor ze klaar aan het einde van de rit en niemand kauwt ze voor wat ze moeten doen. Hun werk is nooit af, want het leren en inspireren stopt nooit. En daarmee zijn ze voor mij en anderen weer een enorme bron van kennis en inspiratie.

Met dank aan Dare to Learn

Met Anais raakte ik aan de praat tijdens Dare to Learn. ‘A festival for re-thinking learning’, Helsinki, Finland, 18 en 19 september jl. Op haar blog ‘What If Spirit’ kun je binnenkort al haar interviews lezen.

De Corporate Rebels kun je volgen via diverse social media en check hun website.